Luštěniny

Luštěniny (suchá semena ze zralých lusků) jsou charekteristické vysokým zdrojem vlákniny, bílkovin, sacharidů, minerálů ( vápník, hořčík, draslík, fosfor, železo, zinek a selen) , vitamínů skupiny B a nízkým obsahem tuků ( kromě arašídů a sóji). Máčením luštěnin ve vodě přes noc (min. 6 hodin) se zkracuje doba vaření a přidáním bylinek (majoránka, saturejka, bazalka, šalvěj, libeček, kmín) se snižuje nadýmání způsobené vysokým obsahem sacharidů.

Seznam luštěnin:

  • fazole
  • hrách
  • cizna
  • čočka
  • sója
  • lupina
  • arašídy (podzemnice olejná)
  • více

Luštěniny, účinky a použití:

  • zdroj rozpustné a nerozpustné vlákniny
  • zdroj vitamínů skupiny B
  • brainfood
  • výborně zasytí a mají nízký glykemický index
  • zdroj antioxidantů ( např.karotenoidy, flavonoidy, taniny, fenolické látky)
  • nejlepší rostlinný zdroj bílkovin
  • vhodné pro vegany a vegetariány
  • vhodně je kombinovat s obilovinami (jsou tak kompletním zdrojem bílkovin)
  • působí jako preventce proti vzniku rakoviny, cukrovky 2. typu a kardiovaskulárních onemocnění

Jak připravit luštěniny?

  • vaření
  • naklíčení
  • fermentace
Možnosti řazení